Metaverse beskrivs ofta som nästa fas i internets utveckling – en virtuell 3D-värld där vi kan umgås, arbeta, shoppa och roa oss på helt nya sätt. Sedan Facebook bytte namn till Meta har begreppet fått stor uppmärksamhet i media, men vad innebär metaverse egentligen? Är det framtiden för hur vi lever online, eller bara en hype utan verklig substans?
Vad menas med metaverse?
Metaverse syftar på en uppkopplad virtuell värld som integrerar virtual reality (VR), augmented reality (AR) och andra interaktiva tekniker för att skapa en parallell digital verklighet. Tänk dig att gå in i ett digitalt landskap där du kan:
- Träffa vänner via VR-glasögon eller hologram
- Besöka digitala utställningar eller konserter tillsammans
- Shoppa i virtuella butiker och prova kläder på en avatar
- Delta i onlinespel och virtuella event med människor från hela världen
Det är i stort sett en vidareutveckling av dagens internet, men med ett starkare fokus på immersion och interaktivitet. Viktiga byggstenar blir VR-hårdvara, 5G eller snabbare internet, avancerad grafik samt kryptovalutor och blockkedjebaserade tillgångar (som NFTs) för handel.
Hype-faktorn är hög eftersom många företag satsar hårt på att bli ledande i denna nya marknad. Samtidigt är tekniken i sin linda. VR-headset är fortfarande skrymmande, nätverken kan ha fördröjningar och standarder för interoperabilitet (hur olika plattformar kopplar ihop sig) saknas till stor del.
Varför pratar alla om metaverse nu?
Efter att Facebook blev Meta började miljarder dollar strömma in i utveckling av VR, AR och plattformar som ska utgöra grunden för metaverse. Spelplattformar som Roblox, Fortnite och Second Life har redan hintat om hur sociala, virtuella världar kan se ut. Tanken är att:
1. Skapa en virtuell ekonomi där användare kan köpa och sälja digitala produkter och tjänster, t.ex. NFT-konst eller virtuella kläder.
2. Erbjuda nya sociala upplevelser som kombinerar spel och verkliga möten (digitala event, konserter, mässor).
3. Göra internet mer “levande”: istället för att klicka runt på webbsidor kan vi “gå in” i digitala miljöer och interagera med dem på ett mer naturligt sätt.
Att det är just nu man pratar mycket om metaverse beror på att tekniken (VR, blockkedja och internetinfrastruktur) börjar mogna tillräckligt för att göra dessa visioner något mer än framtidsdrömmar.
Casinon i metaverse – hype eller framtida verklighet?
Casinobranschen är en av världens största inom underhållning, och spel på nätet omsätter miljarder varje år. I Sverige regleras onlinespel av Spelinspektionen och endast aktörer med svensk licens får marknadsföra sig direkt mot svenska spelare. Trots det väljer många svenskar att spela på internationellt licensierade casinon, ofta på grund av:
- Större spelutbud
- Fler och mer varierade bonusar
- Mindre strikta insättningsgränser och villkor
(Källa: https://www.cardplayer.com/se/casino/utan-svensk-licens)
I metaverse skulle virtuella casinon kunna förvandlas till integrerade upplevelsecenter. Istället för att klicka på en hemsida loggar man in i en VR-miljö där man kan gå runt bland olika spelbord, möta andra spelare live och satsa kryptovalutor eller traditionella valutor.
Men hur skulle licenssystemet fungera i en global digital miljö? I Sverige krävs BankID-inloggning och svensk spellicens för att vara verksamma på den svenska marknaden på ett lagligt sätt. Frågan är om samma regler skulle gälla i ett globalt, decentraliserat metaverse. Sannolikt blir det en ny sorts licens-diskussion när virtuella världar inte längre bryr sig om nationsgränser på samma sätt. Spelare i ett metaverse kan enkelt teleportera sig från “Sverige-casinot” till “Malta-casinot” eller ett helt annat casino i samma virtuella värld, med helt andra regler och bonusar.
Att hålla fast vid bara ett svenskt licensierat VR-casino när resten av världen fritt kan söka sig till andra plattformar vore en stor utmaning för Spelinspektionen. För att den svenska licensmodellen ska ha relevans i metaverse behöver vi internationella samarbeten och gemensamma regelverk för virtuella världar. Annars riskerar svenska aktörer att konkurreras ut av mer flexibla och bonusrika internationella casinon i metaverse.
Men oavsett var man spelar på casino så är det naturligtvis viktigt att spela ansvarsfullt. Det är viktigt både nu och i framtiden i takt med att tekniken förändras. Ansvarsfullt spelande bygger på att man spelar måttligt och inte satsar mer pengar än vad man har råd att förlora, men också att man tar kontakt med exempelvis Stödlinjen för att få hjälp vid problematiskt spelande.
Utmaningar och möjligheter
1. Reglering och licensiering
Nationsgränser blir flytande i en digital värld. Hur garanterar man ansvarsfullt spelande när användare kan “hoppa” mellan virtuella rum och plattformar? Samarbete mellan olika länders spelmyndigheter kan bli nödvändigt.
2. Teknisk infrastruktur
För att metaverse ska bli verklighet krävs mer användarvänliga VR-headset, lägre trösklar för bredbandsuppkoppling och gemensamma standarder. Just nu finns flera konkurrerande ekosystem som inte pratar med varandra.
3. Säkerhet och integritet
I en virtuell värld där dina personliga data och ditt digitala rykte är direkt kopplat till din avatar, kan cyberbrottslighet och datasäkerhet som redan är en enorm utmaning bli ännu större.
4. Immersiv marknadsföring
Företag kommer vilja etablera sig i metaverse genom virtuella butiker, showroom och casinon. Den som är snabb kan bygga ett starkt varumärke i en ny typ av digital ekonomi.
5. Nya arbetstillfällen
Med en växande metaverse-ekonomi skapas nya jobb, allt från VR-arkitekter och eventplanerare till NFT-kreatörer och avatar-designers. Casinon kommer i sin tur att behöva rekrytera personal för att bemanna virtuella spelbord och utveckla spelmiljöer.
En värld av möjligheter – men långt ifrån färdig
Metaverse är än så länge mest visioner och pilotprojekt. Det finns ingen enhetlig plattform där alla digitala världar möts, och än mindre ett enhetligt regelverk för exempelvis spel och casinon. Samtidigt visar utvecklingen av VR-teknik och blockkedjesystem att en mer immersiv och sammankopplad digital värld faktiskt håller på att ta form.
Är metaverse här för att stanna? Mycket talar för att tekniken långsamt kommer in i vardagen, men i vilken omfattning återstår att se. Viss hype finns absolut, men idéerna om en 3D-integrerad framtid kan på sikt bli en verklig förändring av hur vi konsumerar underhållning, interagerar med varandra och jobbar online. För casinobranschen och andra aktörer gäller det att redan nu förbereda sig på en framtid där virtuella världar och traditionella spelgränser smälter samman.